lambiek-en-sidonia-in-india.reismee.nl

Weer thuis, oftewel: hoeveel paspoortcontroles en fouilleringen kun je hebben....

Tja, en dan zijn die drie weken zomaar weer om en zit je thuis in je luie stoel.
Vanaf Nepal/Kathmandu zijn we gisterenmiddag om half 4 naar Delhi teruggevlogen. Nog nooit zoiets meegemaakt. Voordat je überhaupt de luchthaven op mag moet je je e-ticket en paspoort laten zien. Eenmaal binnen wordt je koffer gescand en kun je je inchecken en de bagage afgeven. Natuurlijk weer je paspoort laten zien. Danloop je door enwordt je handbagage gecontroleerd en wordt je gefouilleerd. Dan naar de gate: nog een keer dat ritueel. Ben je eenmaal bij het vliegtuig: jazeker: nog een keer want de indiase bemanning doet het nog een dunnetjes over.
En dan heb ik het nog niet eens over de formulieren. Buiten het visum om binnen te komen, moet je bij vertrek weer een formulier invullen om het land te verlaten. Zit je in het vliegtuig naar Delhi: bingo, een formulier om India weer in te kunnen. Dan moet je je bedenken dat een groot deel van de Indiers en Nepalezen nog steeds analfabeet is ...
Afijn, gisterenavond rond 11 uur naar de luchthaven in Delhi. Natuurlijk ook hier weer een formulier om het land te kunnen verlaten..., je e-ticket om de luchthaven op te komen bla bla bla - zie Nepal hierboven. Echt, als iemand me naar mijn paspoort vraagt ga ik gillen

Yell
.
Bij één van de controles van de handbagage (oh ja, vergeten te vertellen, je moet bij alles labeltjes hebben en alles moet worden gestempeld - inclusief je boarding pas - die overigens ook nog zes keer wordt nagekeken door telkens 2 mensen tegelijk) moest mijn hele schoudertas overhoop want 'You have light in bag'. Nou had ik een zaklamp in mijn rugzak (want de electriciteit in Nepal valt om de haverklap uit) maar die was reeds afgestempeld - geen probleem zou je zeggen.

Nou, ik had toch bijna een probleem hoor, want ik bleek al de hele vakantie mijn zakmes in mijn tas te hebben (een slimme meid is op alles voorbereid tenslotte) en daar waren ze op uit. Gelukkig werd deze alleen maar in beslag genomen - wel weer aardig: de sleutelhanger die er aan hing mocht ik houden. Had ik helemaal niet meer aangedacht, die zit gewoon altijd in mijn tas. Hij is wel door ik weet niet hoeveel veiligheidscontroles over het hoofd gezien dus echt: petje af voor de dame in Delhi.

In Wenenmoesten we overstappen, maar daar gaat alles gelukkig minder bureaucratisch.

En zo zijn we dan weer thuis na een fantastische vakantie. India is niet uit te leggen. Het is vooralvéél. Veel mensen, veel auto's, veel lawaai, veel troep en viezigheid maar ook veel mooie mensen en mooie plekken. Onvoorstelbaar hoeblij de mensen van de laagste kastes zijn, en hoe gastvrij. Alle lof ook voor onzereisleidster Marieke, die alles super heeft geregeld.

India is een supertoffe ervaring, we hebben er van genoten!

Reacties

Reacties

Cindy

Lieve Sluijt en Willem<
Welkom terug! De afgelopen weken zijn ook voor mij omgevlogen. Ik heb genoten van jullie foto's en verhalen en Sluijt zoals je weet ben ik heel visueel ingesteld dus ik heb hier meerdere malen met de tranen over mijn wangen achter mijn bureautje gezeten! Dikke knuf en geniet nog lekker na.

Bianca

"...we hebben er van genoten!" ..... ondanks dat ik het erg leuk vond de verhalen te lezen en de foto te bekijken, ben ik vooral erg blij met deze laatste zin, want daar ging het uiteindelijk om, dat je ging genieten. Fijn om te lezen dat dat gelukt is! :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!