lambiek-en-sidonia-in-india.reismee.nl

Kathmandu-vallei

Gisterenmiddag zijn we in Kathmandu aangekomen. Onderweg hebben we nog twee plaatsen bekeken, o.a. een boeddistische stupa (tempel) in Swayumbhunath waarvan gezegd wordt dat het de oudste is. Hij is ook wel bekend als de 'apentempel' omdat er zoveel apen zijn.
De Kathmandu-vallei heeft drie grote steden, die praktisch aan één gesloten zijn en de hele vallei beslaan, o.a. Kathmandu (waar ons hotel is) en Bhaktapur. Het is er vol. En de vallei is in de vorm van een soepkop, dus alle smog etc. blijft er al snel hangen. Toch is het hier relaxter en minder vies op straat als in India. In Kathmandu hebben we Durbar Square bezocht, waar een aantal oude paleizen en tempels ligt. Ook het woonhuis van een zgn. levende godin. Dat is een meisje dat wordt gekozen uit een grote groep meisjes en ze wordt aanbeden als een godin. Ze is godin totdat ze bloedt en dan wordt er een nieuwe gekozen. Bizar gewoon. We hebben haar gezien, maar wat een poespas. Je mag haar trouwens niet fotograferen dus geen foto helaas. Het arme kind, je moet er niet aan denken. Daarna hebben we de stupa van Bouhanath bezocht. Die ligt midden in een woonwijk die ze Little Tibet noemen vanwege het grote aantal Tibetaanse vluchtelingen dat hier woont. Prachtig: je komt de hoek om en dan midden in zo'n wijk de stupa.
Daarna hebben we Pashupatinak bezocht. Dat is een crematieplaats. In tegenstelling tot Varanasi mag je de crematies hier wel fotograferen. Hoe bizar ook: een foto is terug te vinden in de fotoreeks van vandaag.
's middags hebben we gelunched in Bhaktapur gegaan. Dit plaatsje is grotendeels nog zoals het in de middeleeuwen was en staat in zijn geheel op de Werelderfgoedlijst. De film Little Buddha met Keannu Reeves is hier ook deels opgenomen. Een prachtige plek, maar inderdaad: middeleeuws en dat zijn de huizen van de mensen die hier wonen dan ook.

Inmiddels zijn we zo gewend aan hete temperaturen, dat we 28 graden in Kathmandu heerlijk koel vinden, maar ja: we hebben 38 tot 40 graden gehad. Kom maar op met die hittegolf in Holland, wij zijn vast voorbereid!

Vanavond het afscheidsdiner en dan morgen al weer de vlucht van Kathmandu naar Delhi. Tegen middernacht morgenavond vertrekt dan ons vliegtuig dat ons vanuit Delhi - via Wenen - weer naar Amsterdam terug brengt.

Bianca

jammer dat de tijd voorbij vliegt.... volgens mij heb je daar na 3 weken nog steeds het idee iets te hebben gemist... maar goed een ervaring was het zeker denk ik.... fijn diner en een goede terug reis....

Karin Koetsier

Hoi Antoinette en Willem

Ik heb met veel plezier jullie verhalen gelezen, erg leuk geschreven en ook interresante verhalen, ik moet eerlijk zeggen, zal niet een land zijn wat ik zelf snel zal bezoeken.... Ik wil jullie een goeie vlucht terug wensen, hopenlijk hebben jullie een beetje ruimte in het vliegtuig en kan je lekker je benen kwijt en ff languit liggen, met de benen oop een stoel naast je of zo ....om zo goed uitgerust weer in Nederland aan te komen, waar waarschijnlijk aanstaande maandag het "gewone" leven weer begint. Groetjes Karin (en Henny ook natuurlijk)