lambiek-en-sidonia-in-india.reismee.nl

Nepal: via Lumbini naar Chitwan

Na een hobbelige rit kwamen we eergisteren bij de Nepalese grens aan. Die grensovergang was wel de meest bijzondere die we ooit hadden. Omdat de Indiase bus met chauffeur niet in Nepal mag rijden, moesten we voor de grens uitstappen. De bagage werd op fietsriksja's geladen (daar vond een ware veldslag plaats, want die klus wilden ze allemaal wel...) en samen met de Nepalese gids wandelden we in optocht met de fietsriksja's door de chaos naar de Nepalese kant, waar de Nepalese bus met chauffeur al stond te wachten. Allemaal zonder paspoort, want onze reisleidster was op dat moment bij de douane om de visa te regelen. Je hebt dus een visum nodig, maar gaat de grens over zonder paspoort en dus zonder visum - die komen later met de reisleidster mee. Ik mis hier de aansluiting ...
Wink

De regio waar we nu zitten is wat welvarender dan de meeste andere regio's in Nepal. Wat meteen opviel is dat alles hier wat groener is en vooral: schoner! In India heb je het gevoel dat mensen continue op een vuilnisbelt leven,maar dat is hiertot nu toeanders. We hebben overnacht in de buurt van Lumbini - de geboorteplaats van Boeddha, en die plekhebben we gisterenochtend bezocht, waarna we verder reden naar het natuurpark van Chitwan, waar ik dit nu schrijf in de bloedhete middagzon
Cool
. We verblijven hier in een zgn. jungle lodge, een eenvoudige kamer in een soort blokhut opeen jungle achtigterrein. Een schilderachtige plek maar ook vol met oerwoudgeluiden die deze stadsbewoners helemaal niet kennen. De wakeup calls hier zijn meestal dmv kloppen op je deur en ik was er op een bepaal moment vannacht van overtuigd dat er geklopt werd ... 'thank you - we are awake' riep ik nog maar toen we op ons klokje keken was het pas drie uur. Wisten wij veel dat er hier een soort specht zit die het kloppen op een deur nadoet! We werden vanochtend gewekt door het getrompetter van een olifant, hoe leuk is dat! (het hield overigens ook in dat we een hagedis boven het bed hadden en een knots van een kakkerlak in de badkamer - die gelukkig op zijn rug lag te spartelen maar even goed ...)
Vanochtend hebben we een kanotocht gemaakt door dejungle. Gelukkig (!) geen krokodillen gezien en we waren allebei blij dat we weer vaste grond onder onze voeten hadden. Daarna een olifanten fokkerijbezocht. Het kleinste olifantje was geboren op de dag datonze vakantie begon: 13 april - en wat een schatje. We hebben ook tweelingolifanten gezien, en dat schijnt erg zeldzaam te zijn. In de groep reizen ook twee tweelingzussen mee en die zijn natuurlijk op de foto gegaan et de tweeling olifanten.De olifanten worden er erg goed verzorgd. Vanmiddag gaan we op een olifant de jungle in, op zoek naar de eenhoornige neushoorn, en misschien dat we een tijger te zien krijgen. Ik kijk er erg naar uit, Willem maakt zich voornamelijk zorgen hoe 'ie in dat bakje komt dat op de rug van de olifant zit, en vooral of dat bakje blijft zitten waar het zit. Jullie horen het wel!